Wedle wstępnych respektów, koszt ponownego otwarcia najdłuższego połączenia kolejowego w Europie, zamknął się sumą przeszło miliarda euro. Inwestycja ta, łącząca szlakiem kolejowym Londyn z Turcją, jest nawiązaniem do kultowego już połączenia na tej samej trasie w okresie międzywojennym. To smutne, dziesięciolecia zamkniętych granic pomiędzy indywidualnymi krajami, nienajlepsza infrastruktura kolejowa oraz spychanie kolejnictwa na boczny tor, spowodowały, że połączenie to na początku lat dziewięćdziesiątych zlikwidowano. Jak najbardziej ekspresowo zapełniono tą lukę licznymi połączeniami autobusowymi oraz lotniczymi, jednak nie było to już to samo. Kolej z Londynu do Turcji nierozerwalnie scalona była bowiem z luksusem oraz splendorem, jakich nie zapewni dzisiaj żaden środek lokomocji.

Wagony o najwyższym stopniu wykończenia oraz wyposażenia razem ze idealną obsługą i wyrafinowanymi daniami, jakie podawano dla pasażerów, pozostają do dzisiaj niedoścignionym wzorcem, do jakiego wszyscy chcą zmierzać. Inwestorzy, za pomocą jakich udało się w zeszłym miesiącu reaktywować to złączenie, liczą się z początkowo drobnym zainteresowaniem własną propozycją – więcej o tym na witrynie internetowej Singapur ceny. Polskie wybrzeże liczy sobie ponad sześćset kilometrów. Pomimo, iż przenigdy nie byliśmy morską potęgą, zamiłowanie rodaków do morskich podróży było porządnie znane od wieków. Jednakże dopiero w ostatnim dziesięcioleciu, można oznajmić, że nasza idealna żegluga pasażerska złapała wiatr w żagle.

W uprzednim roku statki, jakie zaokrętowały do lokalnych portów dalekomorskich, przewiozły ponad osiem milionów pasażerów. Oznacza to, że w przeciągu dekady dziesięciokrotnie częściej jeździmy w ten sposób. W obszernej mierze jest to podyktowane zarówno polepszającemu się poziomowi stworzonego przez nas życia, jak oraz wielomiliardowymi inwestycjami w portowe nabrzeża jak oraz statki. Unijne dotacje dopisują takim wydatkom, albowiem oczywiście morska żegluga pasażerska ma mieć w unijnym budżecie priorytet. Wspólnota chce równocześnie rozwinąć w ten sposób turystykę i rejony nadmorskie w Unii. Poza tym transport morski jest jednym z najbardziej przychylnych dla środowiska naturalnego, bo w przeliczeniu na jednego pasażera, zużywa on ośmiokrotnie mniej paliwa aniżeli dla przykłady pojazd. Wolno już ujrzeć pierwsze wyniki takich inwestycji nad polskim wybrzeżem.